Blog

Zdrowie seniora

👉 Ruch jest lekiem na wiele dolegliwości, zwłaszcza tych związanych z układem mięśniowo-stawowym. . Aktywność jest ważna także w chorobie. Najlepsze w tym czasie będzie pływanie, aerobik w wodzie, jazda rowerowa lub nordic walking (przeczytaj o tym więcej na kolejnej stronie). Są to bezpieczne (niekontuzyjne) dyscypliny.
Sport wzmacnia mięśnie, a przez to kości, co wpływa na utrzymanie równowagi. Dobrze oddziałuje na układ krążenia. Pomaga utrzymać masę ciała na stałym poziomie lub stracić zbędne kilogramy. Sprawia, że polepsza się nastrój.

👉 Polipragmazja, czyli wielolekowość, oznacza jednoczesne przyjmowanie przynajmniej pięciu leków dziennie. Zjawisko to dotyczy aż co trzeciego Polaka po 65. roku życia. Wielolekowość jest groźna dla wszystkich, a szczególnie dla seniorów obciążonych chorobami przewlekłymi. Z powodu częstego nakładania się licznych schorzeń zażywają oni duże ilości lekarstw. Warto podkreślić, że samo przyjmowanie wielu leków nie jest zjawiskiem rzadkim, a pod ścisłą kontrolą lekarską może być korzystne lub nawet niezbędne do osiągnięcia określonego celu terapeutycznego.

JAK BEZPIECZNIE PRZYJMOWAĆ LEKI?
✅ Noś przy sobie aktualny spis leków, jakie zażywasz, wraz z określonymi dawkami. Nie zapomnij ująć w nim wszystkich leków, także suplementów diety i preparatów bez recepty.
✅ Podczas wizyty u każdego lekarza informuj, nawet bez pytania, o chorobach przewlekłych i pokazuj spis leków, które zażywasz.
✅ Informuj lekarza prowadzącego o poradach i zaleceniach innych specjalistów.
✅ Nie sięgaj po leki polecane przez znajomego – każdemu służy coś innego. Przykładem są leki przeciwbólowe i przeciwprzeziębieniowe. Noszą różne nazwy, lecz mają podobny skład. Ich łączne stosowanie może grozić ciężkim uszczerbkiem na zdrowiu.

Źródło: NFZ ZE ZDROWIEM

23/04/2022 aktualności, Szpital

Komentarze

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.